APA ADA DLM PETI AIS MAMA?

 TIPS UNTUK MUDAH MASAK DAN RAJIN KE DAPUR

Ok kali nih aku nak senaraikan aper yang sepatutnya ada dalm peti ais aku semasa berdiet..so takde laa bende bende mengarut yang tersimpan lame dlm peti ais pastu tak di masak ...nih asas yang wajib ada....


setiap minggu mmg kene buat stok baru...mase beli tu jgn banyak banyak utk keluarga yang kecil mcm aku nih...mmg berpatutan le kalo beli utk stok seminggu..bagi yang keluarga ramai..pepandaii le nak budget ye...hihi..bukan aper biar stok tu sentiasa segar itu yg penting...

ok yang tu tang sayur mayur nye...yang nih  lauk pauk plak...







ini ikan tofu menurut kata arwah abah le tu namanye...aku nih bab2 jenis nama ikan nih mmg fail...ekekee...utk diet aku suke ikan yang isi nye tebal..mcm ikan kerapu pun ok gak...pass siap siang dan di bersihkan simpan elok2 dlm bekas bertutup dan simpan...bila nak masak senang je...






yang nih plak dada ayam..pas di bersihkan simpan dalam bekas bertutup..nih utk wat rencah sayur ke sop ke..bila nak masak amek je cincang or kerat kecik kecik..





yang nih plak ayam yang siap di perap..kalo nak mkn kluarkan je dah boleh goreng...tips nye cuci bersih bersih letak dlm bekas yang bertutup...dan simpan..


dan ini pulak tofu..utk mengekalkan kesegarannya elok rendam dengan air dan simpan dalam peti ais jugak..





ini pulak kobis yang dah di potong halus standby utk buat colslaw..sedap di makan bersama daging goreng atau pun ayam goreng berempahh...mmmmmm yummy..aku buat banyak dan letak dalam bekas bertutup..bila nak mkn senang je ceduk terus dalam pinggan..cepat dan jimat masa..




haha...ini jugak bahan paling penting...aku suka kopek siap siap dan simpan dlm bekas..bila nak masak potong je...mmg jimat masa..